Ягоди, сметана и хрупкави солети


На пръв поглед странна комбинация. Всъщност - класика от ягоди и сметана, "изсвирена" в друга тоналност. Допълнителната нотка с блат от солети ме провокира да направя тази рецепта и консерваторът в мен да даде път на мини либерално усещане. "Мини", защото в крайния резултат преобладаваше вкуса на ягодите и сметаната, но новаторската нотка, макар и "мини", извика усещането за мажорен акорд. С една дума - уникален. С две думи - разкошно уникален.

Оригиналната рецепта е с малини, като при мен "цъфна" с ягоди и други побългарени продукти.





Продукти:

150 г солети (умишлено избрах такива с малки кристалчета сол)
100 г масло
400 г заквасена сметана
250 г крема сирене
130 г захар (за сметановия крем)
2 ванилии
500 г ягоди
1 пак. готов кисЕл за 500мл течност (или за домашно желе - 100г ягоди, 500мл вода, 15 г желатин)
6 с.л. захар (за желето) (или са се променили рецепторите ми за сладко, или захарта не е с нужната сладост, но толкова сложих към готовия кисЕл. Вие преценете и подсладете според вкуса си)

Начин на приготвяне:


  • Начукайте солетите с дървено чукче, но така, че да останат и цели пръчици.
  • Загрейте маслото до разтопяване и сложете солетите. Разбъркайте.




  • Разстелете солетите на дъното на тава (20 х 30см)
  • Загрейте фурната на 180 - 200 С
  • Изпечете блата от солети за около 10 минути (или докато се разнесе аромат на масло и солетите леко покафенеят)




  • Разбийте крема сиренето, захарта и сметаната до гладък крем (правя го в купата на робота, с приставка нож).
  • Добавете ванилиите и завъртете още няколко оборота.
  • Нанесете сметановия крем върху изстиналите солети.
  • Отгоре сложете нарязаните ягоди. 
  • И приберете в хладилник, докато приготвите желето.



За желето:
Купих пакетче кисЕл с вкус на цариградско грозде (от Lidl) и следвах указанието на опаковката.

Но ако решите сами да си приготвите сложете около 100г ягоди, 6 с.л. захар (или на вкус) и 400мл вода на котлона да кипне.
Накиснете желатина в 100мл студена вода.
Щом водата с ягодите кипне, варете 2 - 3 минути, отстранете от котлона и оставете да се охлади на стайна температура (или сложете в купа със студена вода). Сместа трябва да остане гореща, с температура около 60 градуса по С.
Извадете сварените ягоди (или ги пасирайте в сиропа).
Добавете набъбналия желатин и бъркайте до неговото пълно разтваряне.
Оставете да изстине напълно. След това много внимателно го сипете върху ягодите в тавата (най-добре с голяма лъжица или черпак).


Приберете в хладилник и изчакайте поне 12 часа. Колкото повече отлежава, толкова по-хубав става.



Да ви е сладко!

Ако усещате колебание по отношение на комбинацията ягоди, сметана и солети, може да погледнете другите ягодови рецепти в блога:
1. Ягодово изкушение
2. Дамски каприз с пресни ягоди
3. Японски чийзкейк с ягоди
4. Сиропирана ягодова пита

За себе си знам, че със сигурност ще го направя и с малини :)

32 коментара:

  1. Снежи, чудесно предложение !
    С удоволствие ще го опитам :)
    Прегръдка и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, знам, че обичаш новостите и се надявам да ти хареса.
      Благодаря ти, прегръдки и от мен, с пожелание за чудесен ден!

      Изтриване
  2. Нямам никакви съмнения, Снежи,
    изглежда красив и много свеж, ароматен и звучи балансиран на вкус.
    С удоволствие разгледах и другите ти ягодови изкушения -
    прекрасни сезонни предложения.
    Сърдечни поздрави и усмихната майска вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дианче, благодаря ти! Съчетанието сладко и солено много ме привлича, а тук балансът между двете е чудесен (ти си го доловила), допълнен от леко киселата нотка на ягодите. Прегръдки от мен, с пожелание за прекрасен ден!

      Изтриване
  3. Определено е интересна комбинацията. Но щом има солен карамел, защо да няма блат със солети? Изглежда много вкусно на снимките, не се съмнявам, че е така.
    Поздрави, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Гери :) Слагам сол и люта чушка в шоколадовите кексчета, та блатът от солети не ме изплаши, напротив - засили желанието ми да опитам :) Благодаря ти и хубав ден!

      Изтриване
  4. Снежи прекрасно предложение.Изненада ме приятно със солетите.С удоволствие бих опитала сладкиша с прекрасно съчетание на плодове,кремче а и идеята с кисела е чудесна.Поздрави Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче, при мен сладкишът предизвика любов от пръв поглед и последва затвърдяване с първа хапка :) Дано и на теб ти хареса. Благодаря ти и ти пожелавам усмихнат ден!

      Изтриване
  5. Снежи, провокираш с този вкус!
    Обичам сладко и солено и дори в мини вариант ще го пробвам как е, че наистина ме заинтригува, а изглежда много добре.
    Поздрави и лека нощ на теб :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Пепи, щом съм привлякла вниманието ти към сладкиш (без мръвка :)) значи добре съм се справила ;) Благодаря ти и хубав ден!

      Изтриване
  6. Е, с тези солети ме разби! Страхотно изглежда сладкиша, ароматен, вкусен и много красив! Позрави, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Кате! И ти ме разби - по японски ме разби :)) Току що бях в твоя блог. Поздрави и хубав ден, мила!

      Изтриване
  7. Отговори
    1. Благодаря, Траянче! Доста свежо е наистина и лекичко на вкус. Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  8. Определено ме изненада тази комбинация, но пък защо не :) Подозирам, че ще се окаже интересно на вкус и бих пробвала! А как обичам ягодииии! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи и мен ме изненада, но точно така реагирах "защо пък не". Оказа се много сполучливо. Благодаря ти и хубав ден!

      Изтриване
  9. Толкова ми допадат подобни комбинации - необичайни на пръв поглед, но винаги прекрасни, а снимките са толкова предизвикващи, ароматни!Поздравления, страхотна идея, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Иглика! И аз пробвам смело щом се отнася до сладкиши - има ли захар знам, че няма да остане. Най-много да се задържи два дена, при положение, че времето на живот на сладкишите у нас е няколко часа :)
      Поздрави и от мен, с пожелание за прекрасен ден!

      Изтриване
  10. Интересна комбинация, цяло предизвикателство! Но аз обичам такива солено-сладки предизвикателства, така че ще пробвам!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом обичаш такива комбинации ще ти хареса и този сладкиш, Инче. Има интересен свеж и нежен вкус. Благодаря ти и хубав ден!

      Изтриване
  11. Абе не съм много убедена, че това е моята комбинация, но предвид безкрайното ми любопитство, ще взема да се прежаля и да пробвам. Поне снимките са много обещаващи!
    Хубава вечер, Елти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, че то и аз от любопитство го направих. После разбрах, че съм не само любопитна, а и лакома :) Не смея да те навивам, Мъхче :) Все пак дано ви хареса, ако се решиш да го опиташ. Благодаря ти и прекрасен ден на теб!

      Изтриване
  12. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  13. На мен не ми се вижда странна комбинация, бъркала съм солети с шоколад и маршмелоуз. Ще опитам и с ягодки.Много апетитни снимки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. На мен ми беше странно до първата хапка, Бети :) Не съм бъркала такива неща като теб и за първи път ползвам солети в сладкиш, но знам, че ще има продължение :) Благодаря ти и слънчев ден!

      Изтриване
  14. Много свежа идея!!! :) Толкова обичам солети, че ми е жал да ги вложа в нещо, освен да ги хапна така (имам малък запас). Но когато се върна в България и количеството им е неограничено, ще си спомня за тази фантазия и ще спретна едно такова сладкишче! :)Поздрави от мен :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти харесва, Таничка и ти благодаря! Поздрави от мен и България! Хубав ден!

      Изтриване
  15. С удоволствие прочетох ''изсвирената'' в друга тоналност публикация и се усмихвах на ягодово - музикалните ти сравнения ,Снежи :) ! Бих изхрупала геройски най-голямото парче:) ....сладкиша изглежда много апетитно и свежо !
    Прегръдки ,мила с пожелание за хубав уикенд !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ивче, благодаря ти! Ягодова мелодия звучи почти всеки ден в кухнята ми :) Отразява се добре на настроението :) Запазвам най-голямото парче и ти пожелавам усмихнат ден!

      Изтриване
  16. Снимките буквано спират дъха,Снежи!А блата с тези солети ми е труден за възприемане,но ти имам доверие,че е вкусно,защото точно така ми изглежда,и то адски вкусно!

    ОтговорИзтриване

loading...